EKO BOMBA U ŽELJEZARI!!!!
U jednoj od hala zeničkog Mittal Steela Zenica, nadomak prigradskog naselja Tetovo, unutar uskladištenih starih nekorištenih kondenzatora i transformatora nalazi se oko 6.500 litara opasnog kancerogenog piralena, potvRdio je jučer za "Dnevni avaz" stručnjak, koji je imao priliku pregledati "otpad" deponovan i beskoristan novom vlasniku tog dijela bivše Željezare, danas Mittal Steela Zenica, a opasan za sve koji rade i žive u krugu od nekoliko kilometara.
- Tamo se nalazi 359 velikih kondenzatora i jedanaest velikih transformatora iz industrijskih trafo-stanica. U svakom kondenzatoru se nalazi oko petnest litara piralena, a u svakom od transformatora po stotinjak litara. Sve su to dijelovi zamijenjenih trafo - stanica , koje su decenijama funkcionisale u zeničkoj željezari, pa su zamijenjene. Trafoi sa 6.500 litara piralena dobijeni su kao "ratna odšteta od tadašnje SR Njemačke, poslije 2. svjetskog rata, kao i mnoštvo tadašnje opreme za Željezaru. Tadašnji stručnjaci iz Njmačke su ih i postavili u Zenici. Ono što smo utvrdili da Mittal, kad je preuzimao Željezaru, preuzeo i trafoe, a sa njima i piralen, najvjerovatnije ne znajući šta ga je snašlo, kaže "Avazov" sagovornik. Uništavanje kancerogenog piralena moguće je u spalionici u Lionu, Francuska, ali uz niz odobrenja i saglasnosti, košta izuzetno mnogo.
U upravi MSZ-a proteklih dana niko nije želio, u odsustvu generalnog direktora, govoriti o "eko-bombi u dvorištu", tvrdeći da "saglasnost za ulazak u krug preduzeća, fotografisanje bilo kojeg pogona i izjavu može dati isključivo generalni direktor Seid Kapetanović, koji je na višednevnom službenom putu u inostranstvu".- Sama procedura uništavanja jednog litra piralena u Lionu košta 5 eura (za cijeli kontigent oko 65.000 KM), uz dodatne troškove specijalnog načina vađenja iz trafoa, te uništavanja cijelog postrojenja, prijevoz i dozvole kroz Hrvatsku, Sloveniju, Italiju... Cijeli projekat bi koštao i do 200 hiljada KM, ali šteta ako do sada piralen već nije krenuo da curi iz postrojenja, bila bi znatno veća, kaže ovaj stručnjak, koji naglašava da su opasnosti svjesni i nadležni u Mittalu.
Piralen (PCB) je visokotoksično jedinjenje koje se deponuje u masnom tkivu toplokrvnih životinja i čovjeka, izazivajući proliferaciju tkiva - rak. Bazelskom konvencijom, koja se odnosi na Evropu, zabranjena je upotreba piralena i prije skoro tri decenije tadašnja Jugoslavija je prihvatila sve konvencije u kojima posljednja klauzula glasi "zabranjen je transport, izvoženje i upotreba piralena u svim mogućim djelatnostima". "Piralen 1467" se nalazio u oko 80 posto svih trafo-stanica. Procjene su da piralena - PCB-a ima u BiH najviše u Tuzli, ali do sada Zenica nije spominjana ni na kakav način, upravo zbog zatvorenosti odgovornih u Mittalu.
- Tamo se nalazi 359 velikih kondenzatora i jedanaest velikih transformatora iz industrijskih trafo-stanica. U svakom kondenzatoru se nalazi oko petnest litara piralena, a u svakom od transformatora po stotinjak litara. Sve su to dijelovi zamijenjenih trafo - stanica , koje su decenijama funkcionisale u zeničkoj željezari, pa su zamijenjene. Trafoi sa 6.500 litara piralena dobijeni su kao "ratna odšteta od tadašnje SR Njemačke, poslije 2. svjetskog rata, kao i mnoštvo tadašnje opreme za Željezaru. Tadašnji stručnjaci iz Njmačke su ih i postavili u Zenici. Ono što smo utvrdili da Mittal, kad je preuzimao Željezaru, preuzeo i trafoe, a sa njima i piralen, najvjerovatnije ne znajući šta ga je snašlo, kaže "Avazov" sagovornik. Uništavanje kancerogenog piralena moguće je u spalionici u Lionu, Francuska, ali uz niz odobrenja i saglasnosti, košta izuzetno mnogo.
U upravi MSZ-a proteklih dana niko nije želio, u odsustvu generalnog direktora, govoriti o "eko-bombi u dvorištu", tvrdeći da "saglasnost za ulazak u krug preduzeća, fotografisanje bilo kojeg pogona i izjavu može dati isključivo generalni direktor Seid Kapetanović, koji je na višednevnom službenom putu u inostranstvu".- Sama procedura uništavanja jednog litra piralena u Lionu košta 5 eura (za cijeli kontigent oko 65.000 KM), uz dodatne troškove specijalnog načina vađenja iz trafoa, te uništavanja cijelog postrojenja, prijevoz i dozvole kroz Hrvatsku, Sloveniju, Italiju... Cijeli projekat bi koštao i do 200 hiljada KM, ali šteta ako do sada piralen već nije krenuo da curi iz postrojenja, bila bi znatno veća, kaže ovaj stručnjak, koji naglašava da su opasnosti svjesni i nadležni u Mittalu.
Piralen (PCB) je visokotoksično jedinjenje koje se deponuje u masnom tkivu toplokrvnih životinja i čovjeka, izazivajući proliferaciju tkiva - rak. Bazelskom konvencijom, koja se odnosi na Evropu, zabranjena je upotreba piralena i prije skoro tri decenije tadašnja Jugoslavija je prihvatila sve konvencije u kojima posljednja klauzula glasi "zabranjen je transport, izvoženje i upotreba piralena u svim mogućim djelatnostima". "Piralen 1467" se nalazio u oko 80 posto svih trafo-stanica. Procjene su da piralena - PCB-a ima u BiH najviše u Tuzli, ali do sada Zenica nije spominjana ni na kakav način, upravo zbog zatvorenosti odgovornih u Mittalu.
0 Comments:
Objavi komentar
<< Home